ארון בגדים ירוק

באמת, אני גאה בארון הבגדים שלי… הוא לא עלה לי כמעט כלום, היה מאוד קל להשגה, לא פגעתי כמעט בכלל בסביבה ביצירה שלו, ואני אוהבתתת את הבגדים שלי (יש כמה פריטים שאני מחוברת אליהם במיוחד).

והוא גם נותן לי הרבה שקט. פחות כאב ראש לבחור מה ללבוש, פחות בלאגן שמצטבר בבית (בצורת ערמות כביסה מלוכלכת, ערמות כביסה לקיפול, בגדים זרוקים ברחבי הבית) כי אני צריכה את הבגדים שלי. כשיש כמות של כביסה מלוכלכת למכונה זה אומר שכבר רב הבגדים היומיומיים שלי שם… (אגב זה עובד מדהים גם עם ילדודס וארון בגדים מינימליסטי וגם עם האיש).

כמה הוא עלה לי?

בכל ששת השנים האחרונות בגדי הקיץ שרכשתי מחנויות חדשות (שני פריטים) ומחנויות יד שנייה (5 פריטים) עלו לי בסה"כ כ-500 ש"ח. שני הפריטים שקניתי חדשים מהחנות היו שמלה מהממת לחתונה של אחותי (עלתה לי 180 ש"ח) וחולצה עם רקמה מיוחדת בעבודת יד שנחמי'ה קנה לי ב120 ש"ח. חוץ משני הפריטים האלו לא קניתי בגד קיץ חדש בשנים האלו…

שמלה לחתונה – אחד משני הפריטים היחידים שקניתי חדשים מהחנות בשנים האחרונות

כמה זיהמתי?

כמו שכתבתי, רק שני פריטים בשש השנים האחרונות נקנו חדשים מחנות. שאר הבגדים הגיעו אליי 'על הדרך'.. את רובם קיבלתי כבגד יד שניה מכל מיני מכרים (אמא, אחות, שכנה, חברה) וחלק קטן קניתי בחנות יד שנייה, אבל גם אותם תמיד על הדרך ולא נסעתי במיוחד כדי לעשות קניות.. נראה לי שבסה"כ לא זיהמתי כמעט בכלל…

אז איך נמנעים מלקנות המון בגדים חדשים כל הזמן?

אני אשתף כאן בכמה כיוונים גם של מחשבה על תפיסת צרכנות וגם של דרכים להשגת הבגדים….

ארון מינימליסטי ורב שנתי

לנסות להתנהל עם ארון מינימליסטי הוא צעד חשוב ומשמעותי לארון ירוק (אבל אל תיבהלו, למי שלא מתחבר למינימליזם – הוא לא הכרחי).

מינימליזם ביתי מדבר על צמצום חפצים מסיבי והשארת רק החפצים הממש הכרחיים והמשמחים בבית. אני עפה על מארי קונדו אלילת המינימליזם וממליצה בחום לצפות בה ובגישה שלה לעניין.

ברב אגפי הבית אני לא כל כך מצליחה לצמצם חפצים אבל בארון הבגדים עשיתי התקדמות משמעותית 🙂 מארון של יותר ממאה פריטים שאת רובם בקושי עד בכלל לא לבשתי, הצלחתי לצמצם לפחות מ-40 פריטים לעונה (לא כולל הלבשה תחתונה ופיג'מות).

לארון מינימליסטי יש המון יתרונות. בהקשר של הפוסט הזה, הניסיון להישאר עם כמות קטנה יחסית של פריטים, מצמצם את הקניות ההמוניות. אני שוקלת מאוד ברצינות אם להכניס פריט חדש ואם מחליטה שכן אני מוציאה אחד אחר ומעבירה הלאה..

ובכלל, יש פה גם הזדמנות לחיות בשלום עם מה שיש לי. להשתחרר מהצורך כל הזמן להתחדש בבגדים ולהגיע עם משהו חדש… בגד איכותי שקניתי לפני חמש שנים יכול להמשיך ולשרת אותי נאמנה גם היום.

שמלת בסיס שחורה ופשוטה שקיבלתי מחברה ומשרתת אותי כמה שנים

קניית בגדי יד שניה

בחנויות יד שנייה אפשר למצוא בגדים לכל המינים והגילים, בגדים במצב טוב עד מעולה (חלקם אפילו עדיין עם התווית של החנות). הרבה מהבגדים הם של רשתות אופנה מובילות… מה מדהים? גם זול בפער גדול מהחנויות הרגילות, גם שיפור משמעותי לסביבה כי הבגדים הגיעו ממישהו שזרק אותם ולא יוצר מחדש, גם עוזר לצמצם את הזריקה של בדים לזבל (כי אני קניתי אותם…). והכי כיף – ייחודיות!! בחנויות יד שנייה אפשר למצוא פריטים ייחודיים ואיכותיים שלא תמצאו בשום מקום אחר… (קניתי לפני כמה שנים בחנות יד שנייה איזו שמלה שמאוד אהבתי וחברה זיהתה את השמלה וסיפרה לי שזה של איזו מעצבת שתופרת את העיצובים שלה מבדים שקונה במיוחד בהודו).

מה הcatch? צריך לאהוב את זה ולהצטייד בהרבה סבלנות.. זה לא כמו בחנות שיש מכל דגם את כל המידות וכמה צבעים… בדר"כ יש בליל של סגנונות מסודרים באיזשהו הגיון של סוג הבגד (מכנס/חולצה וכו') ולפעמים גם לפי צבעים ומידות.. אז כדאי להגיע כמו במשימת חיפוש אוצרות ולהסתכל ולמדוד בנחת עד שמוצאים את מה שרוצים…

איפה קונים בגדי יד שנייה?

חנויות יד שנייה

יש מגוון רחב של חנויות יד שנייה, בכל עיר בארץ וגם בהרבה ישובים קטנים… יש במגוון של מחירים ומגוון של סגנונות… כאלו שמוכרים בהם רק בגדי וינטג' יוקרתיים וכאלו של ויצ"ו במחירים ממש זולים (וההכנסות נתרמות לאוכלוסיה שצריכה, כמו גם ברשת המציאון שבירושלים).. ממליצה בחום לברר מהן החנויות המוצלחות באזור שלכם ולהתחיל לרכוש בגדים בחנויות כאלה…

יד שנייה אונליין

קונספט שאני נחשפתי אליו יחסית לאחרונה (ולא לגמרי מבינה בו) – חנויות אונליין של פרטי יד שנייה שאפשר להזמין ולקבל במשלוח עד הבית….

בגדים למסירה

הכוונה לבגדי יד שנייה שאנשים מוסרים חינם אין כסף…. גם בקטגוריה הזו אנשים מוסרים המון בגדים במצב מדהים, לפעמים אפילו עם התווית של החנות…

איפה מוצאים בגדים למסירה בחינם?

למסירה אונליין

האתר הכי מוכר הוא אתר אגורה שבאופן כללי אנשים מוסרים שם דברים מדהימים בכל התחומים (גם רהיטים לבית ומוצרי חשמל). חוץ מאגורה יש גם הרבה קבוצות פייסבוק שאנשים מפרסמים בהן דברים למסירה – או לפי אזור (למשל "למסירה באזור ****) או לפי נושא (למסירה מוצרי חשמל). עוד אפשרות טובה היא להיות חבר בקבוצה של האזור שלכם (למשל- חיפה והסביבה) ולפרסם מה אתם מחפשים, אולי למישהו יש לתת…

היתרון בפריטים למסירה אונליין הוא שבדרך כלל אפשר לראות את הבגדים בתמונות והם גם חינם לגמרי אבל החיסרון הוא בכך שצריך למצוא משהו שהוא גם מתאים וגם קרוב פיזית…

שוק קח-תן

עוד דרך מקסימה להשיג בגדים בחינם היא להגיע לשוק קח-תן, שוק שבו אנשים (וגם אתם) מביאים דברים שיש לכם למסור וכל אחד נותן מה שיש לו לתת ולוקח מה שהוא צריך.. עובד על אותו עניין של חנות יד שנייה שצריך סבלנות ולחפש אבל יתרון נוסף על חנויות יד שניה זה שהכל בחינם.. (וגם הזדמנות מעולה להעביר הלאה באהבה דברים שאתם מאסתם בהם 🙂 )

מכרים שונים

הסיבה שאני בקושי משתמשת באפשרויות שכתבתי למעלה של חנויות יד שנייה ופרסומי למסירה היא שמסביב לכולנו יש כל כך הרבה אנשים שכל הזמן זורקים בגדים טובים שאין סיבה לנסוע ולהתאמץ (וגם אני, כשאני רוצה להתרענן בארון לפעמים או משנה סגנון, אני מוסרת לחברות וקרובות בגדים טובים ויפים שאני כבר לא רוצה). אז אפשר להגדיל לעשות, ולבקש מהדמויות הקרובות הרלוונטיות (בעיקר מי שאתן מזהות שהסגנון מוצא חן בעיניכן) שכשהן מעיפות בגדים מהארון, תשמחו לראות. אמא, אחות, גיסה, שכנה או חברה. אם אתן חיות במקום קהילתי ויש קבוצת וואטסאפ אפשר להתחיל מנהג (כמו שיש אצלנו בישוב) – לפרסם תמונה של בגדים שאתן רוצות למסור, ולעודד עוד נשים לפרסם בוואטסאפ לפני שהן זורקות..

תיקון ורענון בגדים

בעולם שלנו היום תמיד הכי פשוט לקנות חדש. בדברים גדולים כמו רכב, מחשב ופלאפון ובטח בדברים 'זניחים' כמו בגדים. אני מציעה לא למהר לזרוק. אפשר לתפור חורים, להכין טלאים (לדעתי גם יש לזה קטע עיצובי נחמד), לראות סרטונים ביוטיוב על איך להוסיף רקמות מהממות ופשוטות בטירוף לכתמים וחורים בבגד… להפוך מכנס ארוך שנמאס ממנו למכנס קצר ושמלונת לחולצה. אין סוף מדריכים נכתבו על זה.

אז שתפו אותי, על חווית המלתחה שלכן, מה עובד אצלכן לארון בגדים ירוק ואיפה אתן ממליצות לקנות בגדי יד שנייה שוווים 🙂

ענת אסף

ענת אסף, בת 30, נשואה באהבה גדולה לנחמי'ה ואמא לשלושה מתוקים. מגדלת את המתוקים בחינוך ביתי במדבר ועובדת בחינוך בלתי פורמלי בהנחיית קבוצות, העברת תוכן ולימוד בתי מדרש. בעלת תואר ראשון במדעי הסביבה ומחשבת ישראל. אוהבת טבע, ליקוט, יצירה, קיימות

לפוסט הזה יש 3 תגובות

כתיבת תגובה