להסתדר בלי רכב

לפני שבעה חודשים הרכב שלנו הלך (טוטאל לוסט) והחלטנו שאנחנו מרפים רגע ולא רצים לקנות חדש. כי רכב מזהם, עולה הרבה מאוד כסף, הרבה כאב ראש ועוד כל מיני סיבות טובות. באנו לחוויה פתוחים לנסות להסתדר ובמידת הצורך לקנות רכב כעבור תקופה ארוכה או כעבור יומיים – מה שירגיש לנו מתאים. בינתיים זה מתאים לנו ואנחנו לא מתכננים לקנות אחד בקרוב.

אחרי כמה חודשים של הניסוי החברתי על עצמנו, אני כותבת את הפוסט הזה כדי לשתף אתכם בחוויות שלי ולעודד אנשים לצמצם את הצריכה והשימוש ברכבים. בעיקר כי זה מזהם מאוד וגם יקר (עם הכסף שתחסכו תוכלו לפנק את עצמכם, להשקיע בכלכלה מקומית, לתרום לנזקקים 🙂 ). אנחנו בחרנו לנסות להסתדר בלי אף רכב בכלל אבל אפשר גם לנסות לצמצם משני רכבים במשפחה לרכב אחד, להשתמש ברכב בשותפות עם מכרים/שכנים או להחזיק רכב אבל כמעט לא להשתמש בו.

אני חושבת שיש תנאי חיים שבהם היה יותר קל ואפילו כדאי להסתדר בלי רכב (למשל מגורים בעיר מרכזית) ודווקא בסיטואציית החיים שלנו – משפחה עם שלושה ילדים קטנים, גרים בישוב קטנטן בלי מכולת אפילו, בצפון ים המלח החם, רחוקים מעיר גדולה – לנסות לחיות בלי רכב זה מאוד מורכב אבל הנה. מסתבר שגם במצבנו, אפשר להסתדר טוב, עם כמה התאמות ויצירתיות 🙂

איך עוברים עלינו החודשים האלו בלי רכב?

היו לנו הרבה רגעים משמחים ודברים שהסתדרו פשוט נפלא והיו גם כמה אירועים מורטי עצבים שגרמו לי לתהות מה לעזעזל חשבנו לעצמנו לחיות בלי רכב במקום כזה ועם הקטנטנים?!. ברב הגדול של הזמן הכל היה פשוט אחלה, לא הרגשנו בחסרונו של רכב והרווחנו את היתרונות (שתכף אפרט מהם).

מבחינתי אין ספק שיש הרבה יותר נוחות בקיומו של רכב שחונה מחוץ לבית, שהוא שלנו מתי שנרצה, כבר יש בו את כסאות הילדים לשלושת ילדינו ואני רק צריכה לעלות ולנסוע אבל כמו שכתבתי, יש גם הרבה יתרונות לויתור על המאפיין הזה בחיינו פשוט נחוצים הרבה יצירתיות ואורך רוח.

נסיעה באוטובוס עירוני

מה השתנה?

צמצום הזיהום בזכות החיים בלי רכב

בעיקר כמויות הדלק שהרכב צורך. כל תהליכי הייצור, השינוע והשריפה של הדלק במכונית מאוד מזהמים את האוויר שאנחנו נושמים ומהווים חלק משמעותי מגזי החממה. גם הרכב עצמו מוסיף הרבה לזיהום ופגיעה בסביבה. תהליך הייצור והשינוע של רכבים וחלקים לרכבים. בנוסף, הרכב עצמו הוא חתיכת גוש גדול של חומר לא מתכלה שכשמגיע יומו האחרון משאיר בעולם הרבה מאוד זבל.. נוסיף לזה את הצמיגים הקרועים וחלקים שמחליפים כמו פנסים, וישרים, פגוש שהתעקם, מנוע שנשרף וכו'. אז בקיצור, חושבת שהניסיון לחיות בלי רכב יכול לצמצם בצורה רבה את טביעת הרגל המשפחתית שלנו על הסביבה.

חסכון כלכלי בזכות החיים בלי רכב

מקובל להגיד שעלות החזקה של רכב בחודש היא כ2000 ש"ח. זה כולל את טסט, ביטוח, תיקונים שוטפים, ירידת ערך.. בחישוב שעשיתי הגעתי לסכום דומה.

אבל, כשמחזיקים רכב יש עוד הרבה הוצאות חודשיות כמו דלק, חניה, כבישי אגרה, דוחות ועוד. נכון שכשאני משתמשת בפתרון תחבורה אחר (אפרט בהמשך) לרב יש גם הוצאות אבל הן קטנות יותר. בנוסף, אנחנו ראינו שכשאין לנו רכב אנחנו נוסעים הרבה פחות.

בחישוב ממוצע כללי של חיים עם רכב על תדלוק ושאר ההוצאות הנלוות שציינתי בפסקה הקודמת מוציאים בערך 1600 ש"ח בחודש, בנוסף ל2000 ש"ח אחזקה שכתבתי מעל.

אני לא אוסיף בחישוב אבל אציין שכשיש רכב ונוסעים הרבה אז כמובן שבכל נסיעה יש עצירות לכל מיני פינוקים וצריך לאכול ופתאום רואים איזה משהו נחמד שרוצים לקנות כך שההוצאות גדלות עוד כתוצאה מהחזקה של רכב.

הגענו לסה"כ 3600 ש"ח בחודש שנחסכו בזכות הוויתור על הרכב (צריך להוריד מהם את הסכום שמשלמים על פתרונות אחרים. נעריך אותם בסביבות ה1000 ש"ח בחודש )

כך שבשבעה חודשים בלי רכב, אפשר לחסוך בערך 2600*7= 18,200 ש"ח !!!

נשארים במרחב הקרוב

אנחנו אוהבים יחסית הרבה (לפחות פעמיים בשבוע) לנסוע לטיולים, ביקורים במעיינות, הזדמנות לאיזה בית קפה ולבקר כל מיני חברים ומשפחה יקרים עם שינה באיזה מקום רחוק או מעניין. המשכנו לעשות את זה בהיקף קטן ומצאנו את עצמנו נוכחים יותר במרחב הקרוב. כשיש בוקר ארוך פנוי במקום לנסוע, פשוט להישאר. ליהנות אפילו יותר מהמרחב של הבית. מגבעות החול שסביבנו, מים המלח. מהחברים השכנים. עוד זמן של מנוחה וכיף משותף בלי גירויים והסחות מבחוץ. לפעמים חסרה לי האפשרות של לקחת את הרכב ופשוט לנסוע לכמה ימים לעבור בין מקומות שאנחנו אוהבים אבל רב הזמן הסתדרנו טוב במציאת מענה לרצונות שלנו במה שקרוב אלינו.. (נהלי הקורונה קצת צמצמו את הדחף שלנו כי לצערנו אין פרסומים להופעות ואירועי תרבות שמוציאים אותנו מהבית בדר"כ)

יצירתיות והתמודדות

אני כותבת יצירתיות אבל מתכוונת לעולם רחב יותר של התמודדות נפשית בחודשים האלו בלי הרכב. נדרשנו ליצירתיות במציאת פתרונות לצרכים שלנו. יצירתיות איך להסתדר בלי ללכת לקניות בסופר, ואם פתאום צריכים איזו תרופה, בלמצוא דרך לפנק את בני משפחה ליום ההולדת, בלמצוא פתרון לצורך להתאוורר קצת מים המלח… וגם יצירתיות בהתמודדות עם קשיים ומתחים סביב עניין ה'בלי רכב'. פתאום חייבים לנסוע ואין בעצם איך או ארזנו כולנו את התיקים וצעדנו לתחנת האוטובוס אבל האוטובוס הקדים ברבע שעה ופספסנו אותו (הבא בעוד שלוש שעות) וכולנו מבואסים וחם לנו, הבנות משתעממממממות היום באוטובוס ולא מרגישות שנמאס להן להגיד 'משעמם לי' כל הדרך, הגענו לתחנה הלא נכונה ועכשיו צריך ללכת עוד רבע שעה ברגל אחרי יום ארוך ומעייף ולאף אחד כבר אין כוח, ועוד כל מיני.

היו רגעים שממש תרגלתי נשימות עמוקות ולקבל את הדברים שהם לא בשליטתי. ובהזדמנות זו גם לתת לילדים שלי כלים להתמודדות כזו. גם אם לא נוח להם ולא מסתדר ונמאס לחכות, ללמוד לקחת נשימה עמוקה ולחוות את הדברים בצורה אחרת, חיובית ונעימה יותר. ולפתוח את העיניים והלב להזדמנות אחרת. דרך ההמתנה והקושי ליהנות מהמפגש עם אנשים חדשים, מהחיות שפתאום הופיעו, מממתקי התמרים שהציעה לנו אישה מתוקה שראתה את הקושי שלנו, מלאכול פלאפל הכי טעים במקום לא צפוי כי פספסנו את האוטובוס ואנחנו תקועים פה עוד שעה…

איך נוסעים בלי שיש לנו רכב משלנו?

תחבורה ציבורית

רב הארץ מרושתת ברכבות ואוטובוסים. זה יכול לקחת יותר זמן אם צריך להחליף כל מיני אוטובוסים אבל זו אפשרות די נוחה, הילדים אצלנו ממש נהנים, וזה משחרר אותי לנוח בנסיעה במקום לנהוג. לפעמים הנסיעה בנתיבי תחב"צ אפילו יותר מהירה מרכב פרטי. בנוסף, לא צריך להסתבך עם חיפוש חניה ודוחות. חסרון מרכזי הוא ניסיון לטייל בכל מיני מקומות נידחים שאין לידם תחנת אוטובוס.

השכרה

בייחוד למי שגר בעיר פתרון מאוד נוח. מזמינים מראש, מגיעים ולוקחים רכב. עבורנו קצת פחות שימושי כי להגיע לעיר (שעה נסיעה מאתנו) ולקחת רכב כשאנחנו צריכים לסחוב אתנו כסאות לילדים, פחות התחברתי :/ (ברב חברות ההשכרה אפשר להשכיר גם סלקל, לא תמיד יש במלאי, ובכל מקרה אין כסאות לילדים הגדולים יותר)

טרמפים לא מתוכננים

פשוט לצאת לתחנת האוטובוס ולתפוס טרמפ. יש שלב פעם שזה עבד לנו נהדר. כיום בהרכב משפחתי מלא זה פחות מתאים לנו אבל כיחידים (אני או האיש) לפעמים זה עובד אחלה, בייחוד כשיש זמן בנחת להגיע לאן שרוצים להגיע.

טרמפים מתוכננים בקפידה

יש מגוון די רחב להשתלב בטרמפים מתוכננים – קבוצות טרמפים אזוריות ברשתות החברתיות, קבוצות טרמפים בוואטסאפ (אם אין ליישוב או לשכונה שלכם , ממליצה בחום לפתוח אחת!), אפליקציות למציאת טרמפ. אפשר גם לשאול נקודתית אנשים רלוונטיים (למשל אם אני צריכה להגיע באופן קבוע בזמן מסויים למקום מסויים, לברר אם יש עוד אנשים בסביבתי שמבצעים את הנסיעה הזו ולהצטרף אליהם)

רכב בשותפות

אם יש לכם שכן או מכר שצריך רכב אבל רק לחלק מסוים וקטן מהשבוע, אפשר להשתמש ברכב יחד ולהשתתף בהוצאות האחזקה באופן יחסי תמורת הצרכים שלכם (למשל יומיים קבועים בשבוע או 10 ימים פזורים לאורך החודש וכו')

השאלת רכב ממכרים

זה הפתרון שאנחנו משתמשים בו כמעט הכי הרבה(אחרי האוטובוס) כי הוא הכי נוח לתנאים שלנו. בישוב הקטן והחמוד שלנו השכנים מאוד נדיבים, כל אחד בדרכו. קבענו עם כמה שכנים ספציפיים שמתאים להם להשאיל את הרכב שלהם, בתמורה לתשלום (על הדלק כמובן וגם תשלום יומי על השימוש) או בתמורה לאוכל מפנק שאני מבשלת להם על כל שימוש. אפשר גם כל ברטר אחר כמו שיעורי מוזיקה/ עזרה בהקמת גינה/ בייביסיטר וכו'…

אז אני מסכמת את החוויה בנתיים כטובה וחיובית. אני שמחה על הזיהום שאני מצמצמת. ושמחה על ההזדמנויות שנפתחו לי דרך הניסיון הזה.

ספרו לי, מה מונע מכם לוותר על הרכב?

גם עוד שיתופים ומחשבות על הנושא יתקבלו בברכה 🙂 🙂

ענת אסף

ענת אסף, בת 30, נשואה באהבה גדולה לנחמי'ה ואמא לשלושה מתוקים. מגדלת את המתוקים בחינוך ביתי במדבר ועובדת בחינוך בלתי פורמלי בהנחיית קבוצות, העברת תוכן ולימוד בתי מדרש. בעלת תואר ראשון במדעי הסביבה ומחשבת ישראל. אוהבת טבע, ליקוט, יצירה, קיימות

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. אירית

    היי, קודם כל תודה רבה על הפוסט הכ"כ חשוב ומעורר השראה! גם לי יש 3 ילדים קטנים אך בניגוד אליך אני גרה בעיר (תל אביב).
    שאלת מה מונע ממני לוותר על הרכב, למרות שאני מסכימה עם כל מה שכתבת מבחינת התנהלות ואורח חיים ומשמעויות סביבתיות וכו'.
    שני דברים: 1. אחזקת רכב – רכיב שהוא לצערי משמעותי למדי בשכר שלי כעובדת מגזר ציבורי. לגמרי הייתי שמחה לוותר עליו תמורת רכיב שכר אחר שווה ערך, רצוי פנסיוני, אבל זה דבר שבינתיים לא נפתר בין המדינה וההסתדרות. כנראה שלכולם נוח מידי המצב הזה, וממילא לכולם יש רכב. כמובן, זה ביצה ותרנגולת. חבל ממש, אך יש תקווה לשינוי.
    2. כיסאות ילדים – אכן דבר בעייתי, שכובל אותי (תרתי משמע) לאוטו הפרטי ולשלושת הכיסאות המעוגנים ומוחזקים היטב במושב האחורי. אבל ברור לי שזה מצב זמני. לאחרונה הגדול עבר לבוסטר וכשגם אחיו יגדלו קצת ניפטר מהאילוץ הזה.
    אבל מה שאני כן יכולה להגיד זה שבתור תושבת העיר אני בהחלט יכולה, גם אם כרגע לא להיפטר מהרכב, להמעיט מאד את השימוש בו.
    במהלך השבוע לעבודה/מסגרות חינוך נעים אך ורק ברגל/באופניים/בתחבורה ציבורית.
    גם סידורים למיניהם באותם שלושה אמצעי ניידות (איזה כאב ראש זה להזיז את האוטו, לחפש חנייה, מסורבל כ"כ להכניס ילדים לאוטו, לקשור, לפרוק חפצים, לפרוק שוב כשמסיימים את הנסיעה).
    האוטו משמש רק בסופ"ש (מחכים לשובו של "נעים בסופ"ש", שירות ההסעות העירוני בסופי שבוע שעזר לצמצם נסיעות גם בסופ"ש בתוך העיר), וברוב המקרים האוטו פשוט מפסיד בתחרות הנוחות מול כל אמצעי אחר. כן, גם בנסיעות עם ילדים.
    מודל הרכב השיתופי (בין שכנים) – אני חושבת שזה פתרון ממש מעולה ומתבקש, מאמינה שהמחסומים הפסיכולוגיים יכולים להיפרץ גם בעיר ויגיע היום שזה יקרה, ויש גם דרכים לעודד את זה.
    לסיכום, החזקת רכב פרטי היא לגמרי שווה לגידול פרה עבור כוס חלב, מקווה שבעתיד נתקדם למודל יותר הגיוני של כוס חלב בשביל כוס חלב (או שוקו, או קפה, או קורקינט 😉 ).

    1. ענת אסף

      שלום אירית 🙂 בשמחה רבה ! תודה על השיתוף..
      מסכימה שיש עוד כמה דברים שצריכים להשתפר בתשתית התחבורה וגם בשיתופיות החברתית כדי שצמצום הרכבים יהיה באמת משמעותי ובצורה שנוחה למי שרוצה להצטרף….
      ולא פחות חשוב, גם משהו בתפיסה שגם אם אין לי רכב צמוד, אני יכול להסתדר בעולם והכל בסדר… 🙂

  2. ירון

    תודה על הכתבה. לאחר שנים של בעלות על רכב פרטי החלטתי לוותר עליו ובשבוע הבא כנראה שאצליח למכור אותו.
    המחשבה על מכירת הרכב הגיעה עם המעבר שלנו מדרום הארץ למרכז ולאחר שהבנתי שבמרכז הארץ זה פשוט בלתי אפשרי להשתמש ברכב פרטי, לאור הפקקים הבלתי נסבלים בשעות הבוקר והערב.
    עם המעבר למרכז הארץ, רכשתי קטנוע שמשרת אותי בנסיעות לעבודה וממנה ובכך אני גם תורם לאיכות הסביבה וגם לא אוכל פקקים בבוקר ובערב(נסיעה של שעה ברכב אורכת 25 דקות בקטנוע).
    בנוסף לבת זוגתי יש רכב חברה כך שאין לנו צורך אמיתי בשני רכבים.
    בתי היא חיילת שמתניידת בתחבורה ציבורית ואם תצטרך רכב בעתיד, תוכל לקנות לעצמה.
    במשך החודשים האחרונים הייתי מוציא את הרכב מהחנייה לסיבוב של 20 דקות כדי לשמור על מצבר טעון וביתר השבוע לא בו כל שימוש. עכשיו השאלה מה עושים בחורף עם קטנוע, אבל זה לכתבה אחרת.

    1. ענת אסף

      תודה על השיתוף! באמת במרכז ממש חבל ועדיף לוותר על הרכב ובשביל לצאת מידי פעם מהמרכז עדיף להשכיר רכב פעמים ספורות ועדיין יוצא יותר חסכוני מהחזקה של רכב.. נחמד לשמוע שאתם מסתדרים עם ההפחתה ורק בריאות עם האופנוע ! פתרון מעולה אם כי קצת קצת מלחיץ (משום מה יש לי רתיעה מאופנוע שהוא מסוכן יותר…)

  3. אלעד

    הי, קורא את הבלוג ביום השני שלי לנסיעות תחב"צ חלף הרכב שהלך, בעקבות המלצת בעלך בתגובה לפוסטי בפיסבוק.
    ונהנה לקרןא ומודה על כך מאוד.
    בדיוק כעת השגתי את האוטובוס שניה לפני שעזב את התחנה אחרי שחיכיתי בצד הלא נכון והזדהיתי עם השורה הדומה שתיארת בכתבך.
    במהלך הריצה אחריו חשתי שאני חוזר לגיל היסודי והתיכון, במובן השלילי, של חוויית התלות בזולת עבור חופש התנןעה, וזה לדעתי גורם נוסף משמעותי בדיון אם להמשיך בלי רכב.
    בצירוף לזמן הנסיעה שנהיה כפול או משולש בהתאם למרחק הנסיעה (עכשיו למשל.. פ"ת- ירוחם)..
    תודה רבה על הכתיבה הזו

    1. ענת אסף

      צחקתי בקול רם מההשוואה לתיכון במובן השלילי של המילה 🙂 מעניין לשמוע איך הולך לך הניסיון… הפך לקל יותר? ותראה, באמת התרגלנו ב'עולם המודרני' לקדש את הנוחות שהוא הערך הכי חשוב אבל יש לו הרבה מחירים מסביב… הרבה פחות נוח להיות בלי רכב אבל יש הרבה רווחים (כמו שבטח פגשת, וגם כתבתי בפוסט) שיש להם הרבה משמעות… בנתיים אנחנו יצאנו למסע ועשינו הפוך – ויתרנו על בית ועברנו רק לאוטו…

  4. אריאלה

    בס"ד
    היי אירית, אני לגמרי איתך בצורת החשיבה, אולם בחברה שלנו ישנה בעיית תפיסה שקשה לאנשים להשלים איתה, לפני איזה שנתיים, היו לי כמה בעיות עם הרכב והחלטתי לא לרוץ לטפל בו אלה להסתדר בלי, אולם התגובות מצד עמיתי לעבודה היו משונות ולעתים קשות למדי, אבל לרוב, "היא בטח מסכנה ואין לה כסף לכן היא בלי רכב…" היו כאלה שאפילו ניסו לתרום בסתר…. אני חושבת שהחברה התובענית שלנו, פשוט לא מוכנה נפשית לוותר על רכב, ומודדת את האדם לפי הרכב בו הוא נוסע או עליו רוכב… וגם, חם בארץ…. אולם אכן משתדלים לצמצם, למשל היום נסעתי באוטובוס לרמת גן, ובשבוע שעבר לירושלים ולים המלח.. חוויה מיוחדת… חוסך הרבה כאב ראש של חניה, והאוטובוס עולה פחות מחניה שהייתי משלמת אם הייתי בא עם הרכב… בלי ילדים והרבה תיקים זה ממש סבבה, עם משפחה קצת יותר קשה, אבל אני מאמינה שאפשר להסתדר עם סיטי קאר (רכבים שיתופיים שפזורים ברכבי העיר), הבעיה שאם מרבים להשתמש בהם מגיעים למכיר של אחזקת רכב פרטי…

    1. ענת אסף

      תודה על התגובה… מסכימה ממש על הגישה והיחס של החברה.. וזה נכון לעוד הרבה צעדים חשובים שאפשר לעשות לטובת הבריאות הנפשית והסביבתית אבל נתפסים בחברה כמביכים/ לא מתאימים.. ואז התגובה באמת יכולה ליצור אי נוחות במקום לקבל פרגון :/

כתיבת תגובה