איך לארגן שוק קח-תן

מדהים כמה טוב אפשר לעשות בארגון שוק קח תן חצי שנתי עונתי… אני עושה את זה בכמה עונות האחרונות (אולי 6 פעמים) לפעמים יותר מושקע ולפעמים פחות אבל היתרונות תמיד שם !

בפוסט הזה אני רוצה לשתף אותך ביתרונות הרבים והמהממים וגם באיך ומתי לעשות את זה בפועל. אם אתם גרים ביישוב קטן, קהילה מסודרת או בבניין בעיר – תמיד אפשר לארגן כזה בין השכנים… דרך נפלאה כדי לקיים ארון בגדים ירוק וידידותי, ולעזור לשכנים להתקדם לאחד כזה בעצמם 🙂

נתחיל מהיתרונות…

לחסוך כסף בקניות לנו ולשכנים שלנו

זה לא סוד שהחיים די יקרים.. לכולנו יש המון הוצאות בסיסיות כל חודש. אני בעד לצמצם במקומות שאפשר לחסוך ואז נשאר כסף להשקיע בדברים שחשובים ומשמחים אותנו ( עוד על הגישה הכלכלית שלנו אפשר לראות בסרטון שבקישור).

גם לילדים וגם למבוגרים אפשר למצוא פרטי לבוש זולים. אבל בסוף אפילו בהזמנה מחנות אינטרנטית זולה, להלביש לעונה משפחה שלמה יכול לעלות לפחות כמה מאות שקלים (ובקלות גם אלפי שקלים). ילדים גדלים כל הזמן אז את המלתחה שלהם צריך לחדש לגמרי כמעט כל עונה וגם עבורנו המבוגרים – משתנה הסגנון, המידה, המצב רוח ומתחשק להתחדש לפעמים.

על ידי ארגון שוק קח תן אפשר למצוא בגדים נהדרים במצב טוב לכל הגילאים וגם למסור בגדים שיש לכם שכבר לא בשימוש כדי שהשכנים יוכלו להשתמש בהם בהנאה במקום לקנות עוד ועוד בגדים חדשים.

ועם כל הכסף שחסכתם, מה תעשו? ספרו לי בתגובות 🙂

לקראת סיום הארגון

למצוא אוצרות מיוחדים

הרבה פעמים אפשר למצוא בצורה הזו פרטי לבוש מיוחדים ואיכותיים מאוד שככה סתם לא בטוח שהיינו מוצאים או משקיעים כל כך הרבה כסף…

מצרפת כמה בגדים משימוש חוזר שמצאתי (כמובן, שמתאימים לסגנון שלי) ואני אוהבת אותם מאוד!

לחסוך את הפגיעה בסביבה של תעשיית הטקסטיל

לא אכנס כאן בפוסט קצר זה להיקף הגדול של הפגיעה בסביבה שמזוהה עם תעשיית הטקסטיל, רק אגיד שההיקף גדול בכל שלבי התהליך: גידול הכותנה או המוצרים השונים ליצירת הבגדים, ייצור הבד והבגדים, שינוע לחנויות (ובדרך כלל גם למדינות אחרות), שינוע משלוחים, אריזות רבות שנזרקות לפח ועוד..

אני מוסיפה על הנקודות האלו גם עניין מאוד בעייתי של העסקה בתנאי עבדות ופגיעה באורח החיים והקהילה בכל מיני מדינות עולם שלישי בהן נעשה ניצול השטח והאדם.

לצמצם את הפסולת שהולכת לפח

במקום לזרוק ערמות בגדים טובים (וציוד טוב בכלל) אפשר להעביר אותם לשימוש נחוץ של שכנים ואנשים שזקוקים לציוד הזה. שימוש חוזר יצמצם את ערימות הזבל שמגיעות להטמנה וגם את השינוע המזהם של הזבל…

שמלות צבעוניות בכל המידות

לעזור למשפחות נזקקות על ידי כל הציוד שנשאר

אפשר לבדוק מראש לגבי משפחות נזקקות במרחב הקרוב (או הרחוק יותר) וכך בסוף השוק שמקיימים לאסוף את הציוד הרלוונטי ולהעביר אותו למשפחות נזקקות. תמיד יש משפחות שזקוקות לבגדי תינוקות במצב טוב, שמיכות ומצעים, כלי בית וכו', רק צריך לנסות לעשות את החיבור הנכון…

את החיבורים אפשר לעשות דרך הרווחה, עמותות שונות שפועלות באזור, בדיקה דרך קבוצות רלוונטיות בפייסבוק, בדיקה דרך הכרות אישית של משתתפי השוק או מכרים אחרים..

אגף בגדי הנשים

לעודד לקיימות

אם קיימות חשובה לך, אני חושבת ששוק קח תן היא דרך נהדרת לעודד את הסביבה שבה חיים לקיימות. לא כולם מתחברים לערך הזה אבל כן ישמחו לחסוך כסף, להעיף דברים מהבית או לעזור לאחרים שצריכים ציוד ביתי אבל אין להם מספיק כסף לקנות. אפשר לשלב בשוק שיחה קצרה על מחזור בגדים, על צרכנות או על כל נושא אחר רלוונטי…

לייצר אירוע קהילתי נעים וחיובי

הזדמנות נעימה להיפגש עם הקהילה הקרובה, ליצור קשרים ולהרחיב את התקשורת סביב אירוע חיובי שנועד לעשות טוב ולעזור לכל המשתתפים בו..

אפשר גם להרים לכמה מוכשרים מקומיים ולשלב אותם – בשלנים שימכרו אוכל, אמנים שינגנו או ימכרו אומנות. ככה מכירים ונחשפים לכשרונות בשכונה ועוזרים להם לפרוץ 🙂 אפשר גם להשקיע בפינת קפה בשירות עצמי ועוד הרבה רעיונות טובים שבטח תוכלו לחשוב עליהם 🙂

מתי כדאי לארגן שוק קח תן?

זמן חילופי העונות הוא הזמן הכי אידאלי כי לפני שמכניסים את בגדי החורף או הקיץ (תלוי בעונה הנגמרת) לארון אפשר רגע לעבור עליהם ולהעיף לצד כל מה שמיצינו, קטן או לא משמח יותר.

זה גם הזמן שמוציאים את הבגדים לעונה הקרובה ומתחשק להתחדש או במקרה של הילדים, חייבים להתחדש כי ברוך השם הם גדלים כל הזמן…

למשל בדרך כלל לפני סוכות זה זמן טוב להיערך לחורף ולפני פסח זה זמן מושלם להיערך לקיץ כי הרבה שכנים מפנים דברים טובים בניקיונות של פסח

איך לארגן שוק קח תן?

כל האיך צריך התאמה למקום המגורים והסגנון של סביבתכם… אני אתן את הקו הכללי ומוזמנים להתייעץ או להעלות רעיונות בתגובות 🙂

אז מה עושים?

בוחרים תאריך וזמן.

כמו שכתבתי למעלה, כדאי לבחור לקיים את השוק סביב חילופי עונות – בסביבות ספטמבר ובסביבות פסח כדי לשלב את כל ההחלפה בין ארון קיץ/חורף. אפשר לבחור אפשרות של אחה"צ שמגיעים עם הילדים למן חוויה משפחתית או לעשות ערב מבוגרים/ ערב נשים אינטימי יותר ואז גם אפשר לשלב תוכן אחר.

בוחרים מקום.

בתקופות שעליהן המלצתי לשוק, בדרך כלל אפשר לקיים אותו באוויר הפתוח וזה ממש נחמד. באיזה פארק או גינה מרכזית משותפת. אפשר גם להחליט על אולם כלשהו של הקהילה, סניף בני נוער או כל מבנה זמין לטובת הקהילה שאפשר.

מתכננים קונספט.

לקראת הפרסום ולהתארגנות בכלל כדאי לחשוב על כמה דברים:

איך מתארגנים לשוק? אוספים את כל הציוד מראש וכמה מפעילים מארגנים הכל או שכל אחד מביא לעצמו סדין ופורס את דבריו בפינה שהוא בוחר?

איזה ציוד אפשר להביא לשוק? רק בגדים? גם כלי בית, ספרים ורהיטים? דברים רק במצב מצויין או בינוני ומעלה…?

פינת משחקים

איך מפנים את הציוד? כל אחד לוקח חזרה מה שהביא? מעבירים בצורה מרוכזת לתרומה לפי יעד שבדקנו מראש?

מה עוד אפשר להביא? גם דוכנים למכירה של תוצרת אישית? דוכני אוכל ביתי? אומנות? מוזיקאים שמנגנים במרחב?

מפרסמים פלייר מעוצב לאירוע.

בקבוצת הוואטסאפ השכונתית/ישובית, במייל השכונתי, מדפיסים על דפים (שצד אחד כבר משומש אם רוצים יותר אקולוגי) ותולים בכניסה לבניינים ובלוחות המודעות, לפי מה שמתאים לקבוצה עבורה אתם מארגנים את השוק.

בפלייר כדאי להתייחס לכל הנקודות שכתבתי למעלה – מקום, תאריך, למי מיועד השוק, אילו דברים ניתן להביא, דברים נוספים שיהיו בשוק כמו דוכני מזון ומוזיקה, איך מביאים את הדברים ואיך מקפלים בסוף, טלפון ליצירת קשר ושאלות.

מזכירים את האירוע ומושכים את הקהל 🙂

כל אחד והאופן שבו זה מתאים לקהילה שלו.. אם יש קבוצות וואטסאפ זו דרך טובה, אפשר גם במייל ובפנייה אישית למדגם מייצג.

תזכורת ששלחתי ביום האירוע

והמלצה אישית לקראת הגעה לשוק כזה – להכין פתק עם כל הפריטים שבני הבית זקוקים להם ולקחת מדוייק… לא יותר ולא פחות..

מה דעתך? מתאים לך לארגן שוק קח תן חביב שכזה בסביבת מגורייך? אשמח לראות תמונות ולשמוע על מחשבותייך בעניין 🙂

ענת אסף

ענת אסף, בת 30, נשואה באהבה גדולה לנחמי'ה ואמא לשלושה מתוקים. מגדלת את המתוקים בחינוך ביתי במדבר ועובדת בחינוך בלתי פורמלי בהנחיית קבוצות, העברת תוכן ולימוד בתי מדרש. בעלת תואר ראשון במדעי הסביבה ומחשבת ישראל. אוהבת טבע, ליקוט, יצירה, קיימות

לפוסט הזה יש 4 תגובות

כתיבת תגובה